Het landelijk ChristenUnie congres van 13 juni 2015 te Zwolle.

zondag 21 juni 2015 21:40

Een kleine bestuurlijke vertegenwoordiging van ChristenUnie Leeuwarden was dit landelijke congres aanwezig.

Landelijk voorzitter, Piet Adema, memoreerde in zijn opening dat dit toch wel een bijzonder congres zou zijn met gedenkwaardige feiten, nl.

• Stemmen over de verandering in de grondslag van de partij

• Stemmen met lid-leden en kiesverenigingen gezamenlijk

• Verplicht digitaal stemmen ter plaatse

Goed geluimd en goed gemutst voor een volle congreszaal gaat Andries Knevel ons voor in zijn openingstoespraak. Hij leest en vertelt ons over het Bijbelgedeelte uit Filippenzen 2. Toepasselijk voor dit congres en voor de feiten waarover wij mogen stemmen is dat uit dit Bijbelgedeelte de eensgezindheid zo naar voren komt. Andries Knevel noemde dat zo fijntjes: eensgezind zijn in ootmoed. Wat is dan ootmoed? Andries vertaalde dat als ‘volgeling van Jezus zijn’; dus Jezus volgen brengt eensgezindheid.

Dat was ook een van de te behalen doelen op dit congres. De aanpassing van de grondslag van de ChristenUnie moet meer ruimte bieden voor meer christenen, waaronder ook de katholieke broeders. Er is een jaar aan voorbereidingen aan vooraf gegaan.
Het bestuur ChristenUnie Leeuwarden kon zich vinden in de aangegeven aanpassingen en volgde daarin de voorstellen van het landelijke bestuur.
Daaraanvolgend verzocht Mw. Koops, lid van onze kiesvereniging, het landelijke bestuur in te stemmen met het amendement van de kiesvereniging Hellendoorn, namelijk de “Grondslag” uit te breiden met de toevoeging in de eerste zin: ‘tot eer van Gods grootheid’. Het Leeuwarder bestuur ondersteunde het verzoek van Mw. Koops.

Bij de stemming over dit amendement gaf Piet Adema vooraf aan sympathie te hebben voor genoemde amendement. Hij zegde toe dat in de nadere uitwerking van het kernprogramma van de ChristenUnie, deze zinsnede mee verwoord en verwerkt zal gaan worden. Om die reden werd het amendement nu vooreerst ontraden.
Bij stemming hierover haalde dit amendement (“Tot eer van Gods grootheid”) het niet en ze werd dus afgewezen. (259-304).
Met ruime meerderheid van stemmen (486-30) is het congres akkoord gegaan met de voorgestelde wijzigingen van de grondslag van de ChristenUnie.

Voor de volledigheid hiervan verwijs ik naar de landelijke site.

Een totaal nieuw onderdeel werd geïntroduceerd: ‘De Bank’.

Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers interviewde in De Bank twee mensen over het actuele thema Asiel)Vluchtelingen”. ‘De Bank’ werd gevuld door het Tweede Kamerlid Joël Voordewind (vluchtelingenbeleid) en Eduard Nazarski, directeur Amnesty International Nederland. We hoorden van hen verhalen over zaken welke zij zelf met eigen ogen hadden waargenomen en dat afgetekend tegen de huidige politieke issues van nu.

Verder was er gelegenheid om diverse workshops te bezoeken. Ik koos voor de workshop ‘Veiligheid en integratie’. Gert-Jan Segers hield hier ons de stelling voor hoe om te gaan met de voortschrijdende ‘islamisering’. Veel meningen en tegenwerpingen leverde de discussie op. Interessant was het genoemde om zo mogelijk specifieke groepen christelijke (asiel)vluchtelingen in Nederland onderdak te bieden.

De factor tijd bleek een spelbreker te zijn, we raakten niet goed uitgesproken over dit onderwerp. Wellicht wel iets om over door te kunnen praten.

Een hapje en drankje en veel gezellige en nuttige contacten. Met één van mijn contacten ben ik bezig navraag te doen naar het feit of wij in Leeuwarden en directe omgeving ook Armeniërs (vluchtelingen) hebben wonen. In de ontmoeting met oud-Leeuwarder Gert-Jan Segers, nemen we de toezegging mee met hem contact op te kunnen nemen als we hem willen uit nodigen voor specifieke onderwerpen. Hij komt graag even naar Leeuwarden.

In onze eigen CU-kringen gingen en gaan hier en daar ook de verhalen rond dat we onze website wat saai eentonig en ‘kleurloos’ vinden en of we die ook van format mogen en kunnen aanpassen. Daar zitten natuurlijk wel landelijke regels en restricties aan vast. Op het congres heb ik contact kunnen leggen met het hoofd communicatie van ChristenUnie Nederland, Job Douma. Hij geeft aan dat kleur en kleurstellingen zoals wij die zouden willen, ‘opgevangen’ moet gaan worden door het plaatsen van één of meerdere grote foto’s. Gelukkig was Job Douma ook wel gevoelig voor mijn betoog inzake veranderingen van format op de CU website.

Hij laat zich uitnodigen met het feit dat wij van onze zijde met voorbeelden mogen komen over hoe het dan ook anders zou kunnen en wat wij daarin zouden willen.

De fractievoorzitter Tweede Kamer van ChristenUnie, Arie Slob, hield op zijn voortreffelijke wijze het slot betoog wat feitelijk ook een slot pleidooi genoemd had kunnen worden.

Hij heeft vele goede dingen met ons gedeeld waaronder het heikele feit dat hij vond dat minister Schippers niet diende te tornen aan het toestaan van nieuwe testen die het Downsyndroom vroegtijdig op kunnen sporen met de intentie deze vrucht dan ook maar te verwijderen (aborteren).

Hij waarschuwde voor het op deze wijze creëren van een Downsyndroom vrij Nederland.

Tot slot nog even iets over het nieuwe fenomeen van stemmen. Omdat naast de vertegenwoordigers van kiesverenigingen nu ook ieder lid haar of zijn stem op het congres mag uitbrengen, had men digitaal stemmen uitgevonden.

Voor de verplicht meegebrachte smartphone, laptop of tablet had met in het congrescentrum een eigen stemnetwerk aangelegd. Met je lidmaatschapscode had je toegang. Diegene die niet zelf in het bezit van een dergelijk apparaat waren, had men extra apparaten. Na oefenen konden er storingen en foutmeldingen verholpen worden. Het stemmen zal op deze wijze echt de toekomst hebben. Je ziet ook direct daarna alle uitslagen.

Dank aan een goed georganiseerd congres.

Het was goed om er (weer) bij te zijn. Gaat u de volgende mee?

Lourens Boomsma

politiek secretaris, ChristenUnie Leeuwarden.

PS: Heeft u vragen of opmerkingen, stel ze gerust aan uw bestuursleden.

stuursleden.

Reacties op 'Het landelijk ChristenUnie congres van 13 juni 2015 te Zwolle.'