Nieuwsbrief zomer 2014

donderdag 14 augustus 2014 23:01

We zijn na een druk en ruim eerste halfjaar als nieuwe raad nu “met reces”. Een periode waarin we als nieuwe fractie van de ChristenUnie ons werk in en voor de nieuwe uitgebreide gemeente Leeuwarden mochten doen. Uitgebreid met de noordelijke dorpen van de opgeheven gemeente Boarnsterhim. In de wetenschap dat al ons werk afhankelijk is van de Zegen van onze Hemelse Vader. Ik neem even enkele in oog springende zaken met u door.

Het Europaplein heeft de gemoederen in Leeuwarden een jaar of drie bezig gehouden. De ChristenUnie heeft de tijd van plannen maken en (weer uitstellen) gebruikt om de oorspronkelijke ideeën te verbeteren. In ons programma staat dat wij altijd zullen opkomen voor kwetsbare verkeersgebruikers (fietsers en wandelaars). Wij vonden dat er een extra fietstunnel nodig was, het plein lager moest en de ontsluiting van de wijken beter kon. In het definitieve plan zaten onze wensen vervult. Arco van Daalen heeft zich hiervoor in de vorige raadsperiode steeds hard gemaakt, samen met onze fractiemedewerkster Suzanne Scholten. We konden tenslotte instemmen met de renovatie van dit belangrijke verkeersplein, waarbij naast monumentale waarde het toch in de eerste plaats gaat over het afwikkelen van verkeer.

Als een rode draad loopt het opkomen voor slachtoffers van mensenhandel en prostitutie door ons werk. Nadat eind 2013 de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op ons initiatief stevig kon worden aangepast blijft er zorg over “de Weaze” en alles wat daar plaatsvindt. Niet meer slapen op de werkplek maar waarheen dan? Het college (de burgemeester) heeft naar aanleiding van een motie van de ChristenUnie voorstellen gedaan, bv het inrichten van een “huiskamer” waar de dames op adem kunnen én in contact met hulpverleners kunnen komen. Ook is er een prachtig interkerkelijk initiatief ontstaan waar vrijwilligerswerk en hulp wordt georganiseerd en gecoördineerd. Als u hier meer over wilt weten, neem dan contact op met Annemieke of ondergetekende.

Na de zomer begint de gemeente Leeuwarden met een Nieuwe Vergaderwijze voor de gemeenteraad, het  POLITIEK PODIUM. Wekelijks vergaderen op maandag met veel invloed van burgers. Tijdens zo’n forum is alles gericht op het verwerven van informatie door de partijen. En dus kunnen burgers, (belangen)verenigingen buurten en kerken als ook individuen de raadsleden van hun mening voorzien. Dit vergt een geheel andere manier van werken. Alles is er op gericht de samenleving meer kansen te bieden op invloed en betrokkenheid. Mooie kans voor ons maar daar hebben we uw steun en medewering zeker bij nodig. Per onderwerp kunt u meespreken en daar kunnen we ons christelijk geluid versterken en laten horen.

Burgemeester Cone is voor zes jaar herbenoemd. Dit was nodig omdat er door de herindeling met het noorden van Boansterhim een nieuwe gemeente is ontstaan. Een nieuwe gemeente met mooie kansen. Naast de historische (binnen)stad zijn er nu nog meer dorpen bijgekomen. Watersportdorpen als Grou, Warten en Wergea e.a.. We hopen dat deze nieuwe Leeuwarders zich snel gewaardeerd en nodig voelen in onze mooie gemeente. Overigens, een nieuwe herindeling, nu met Leeuwarderadeel staat voor 01 januari 2018 op de agenda. Graag betrekken we ook hen bij de voorbereidingen voor CH2018 (zie bijdrage Annemieke).

Tot slot, uit de fractie. We namen afscheid van Gert Jan Wiersma. Door zijn drukke werk en de benoeming tot oudste in de kerk, in combinatie met zijn jonge gezin moest hij helaas zijn plaats in onze fractie verlaten. Dank voor je inzet en Gods zegen bij al je drukke werkzaamheden. Gelukkig konden we Hans van Reenen verwelkomen als ondersteuner voor Annemieke bij “Welzijn” (zie hieronder). Als ChristenUnie zijn we ook blij met ons nieuwe bestuurlid de heer Lourens Boomsma. Hij kwam over van het CDA en voelt het functioneren in de ChristenUnie “als thuiskomen”. Arco van Daalen blijft (heel mooi!) als adviseur lid van de fractie. Ook is onze provinciale voorzitter Henk Voerman is toegetreden tot onze fractie als adviserend lid. We zijn wel compleet maar hebben juist u als leden nodig, bv als “ogen en oren” in de vele wijken en dorpen. Als insprekers op de forumavonden. Als (gevraagd en ongevraagd) kritisch adviseurs van de fractie. Zo samenwerken onder de onmisbare Zegen van onze Hemelse Vader is rijkdom en genade. Doet u mee? Ons motto is Ora et Labora.

Frits Rijpma.

Hart voor de zorg....

We zijn al weer ruim een half jaar aan de slag in de nieuwe gemeente Leeuwarden. Een intensieve politieke periode die voor mij persoonlijk volledig heeft bestaan uit alles wat samenhangt met de drie decentralisaties. Veelomvattend en complex. Gelukkig werd ik hierin ondersteund door onze nieuwe fractieondersteuner, Hans van Reenen die ruime ervaring heeft binnen de jeugdzorg.

Ik voel me heel verantwoordelijk omdat het om een ingrijpende koersverandering gaat binnen de zorg. Als je het met fors minder budget moet doen, kun je het niet alle mensen naar de zin maken, het gaat pijn doen. Maar hoe kunnen we het zo zorgvuldig mogelijk laten “landen”? Daarvoor bid ik om wijsheid van God. Wat kan ik daar aan bijdragen? Dat is mij zoektocht in het afgelopen half jaar vooral geweest. We zullen elkaar heel hard nodig hebben en als christenen mogen we hier een voorbeeld in zijn voor anderen.

De drie decentralisaties op het gebied van wmo, jeugdzorg en participatie hebben de afgelopen tijd flink wat stof doen opwaaien in Nederland en zo ook in de gemeente Leeuwarden.

Er is heel hard gewerkt aan de formulering van de teksten van het koersdocument. Vele moties zijn ingediend om deze koers bij te stellen en om als raadsleden “grip” te kunnen houden op het proces.

Het gaat ons allemaal op een of andere manier raken, we moeten het namelijk met fors minder geld doen. Er wordt zo'n 25% op het begeleidingsbudget gekort en maar liefst 40% op het huishoudbudget.

We realiseren ons heel goed dat de ingrepen mensen gaan raken, we hebben geen “recht meer op” maar worden “gecompenseerd”, er wordt veel meer maatwerk gedaan, dat betekent dat de een iets wel krijgt en de ander in andere omstandigheden niet.

De komende maanden worden nog heel belangrijk, dan gaan we afspreken hoe het armoedebeleid er uit komt te zien, het “vangnet” voor de meest kwetsbare mensen, de concrete invulling van “eigen bijdrage naar vermogen” en natuurlijk ook hoe de ondersteuning van mantelzorgers vorm moet krijgen. Dit zijn een aantal onderwerpen die ons als ChristenUnie zeer na aan het hart liggen.

Wat in elk geval vast staat is dat er een cultuuromslag plaats moet gaan vinden.

Een van onze kernwaarden vanuit ons verkiezingsprogramma is “naastenliefde”, een Bijbelse opdracht om naar elkaar om te zien en elkaar te helpen waar we kunnen. Individueel maar ook als christenen in onze stad, hoe kunnen wij dit uitdragen vanuit de kerken? De christelijke mienskip heeft hier toch een bijzondere opdracht in, hoe geven we daar invulling aan?

Nu mensen langer thuis blijven wonen of minder professionele ondersteuning krijgen, dreigt het zwaarder te worden voor bestaande mantelzorgers. U en ik kunnen helpen ontlasten, even een boodschap doen, tuintje verzorgen, een avondje de zorg overnemen zodat de mantelzorger een keer iets anders kan gaan doen, een praatje maken, wat huishoudelijke klusjes enz. Hebben we daar oog voor?

Omdat we ons realiseren dat er tijdens ziekte, vakantie of ernstige overbelasting ook een alternatief zou moeten zijn, is de ChristenUnie samen met het CDA bezig een initiatiefvoorstel voor te bereiden om een respijthuis op te zetten. Een plek waar de zorgvrager gedurende enkele dagen tot weken kan logeren, zodat de mantelzorger ontlast wordt. De lichaamsgebonden zorg wordt nog steeds door een professional gedaan, maar deze huizen worden verder gerund door vele vrijwilligers. Een mogelijkheid om anderen te helpen ontlasten. We zijn nog volop aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Denkt u vooral mee!

Op 9 oktober organiseren we voor de 3e keer een bijeenkomst met voorgangers om het samen te hebben over al deze ontwikkelingen en de rol van kerken hierin.

De ChristenUnie heeft de voordracht van Leeuwarden als culturele hoofdstad 2018 ondersteund omdat we dit ook graag willen gebruiken om armoede in Leeuwarden aan te pakken, en natuurlijk om ons als christenen te laten zien. We dromen van een Praisedag in het (nieuwe?) Cambuurstadion.

Er zullen vast veel inspirerende ideeën zijn vanuit de kerken. Daarom willen we hier een interkerkelijke werkgroep voor samenstellen met creatieve, inspirerende Christenen die hierin het voortouw willen nemen, jong en oud. Wilt u/wil jij hier aan meewerken? Laat het ons weten!

Leeuwarden is groot en wordt de komende jaren nog groter. Wij hebben u nodig als onze oren en ogen in de wijken en dorpen. Houd ons aub op de hoogte als er bijzonderheden in uw wijk of dorp spelen. Het lukt ons niet om overal zelf bij te zijn. Dat betekent niet dat we het niet belangrijk vinden. Wij waarderen uw inbreng!

Annemieke Koezema.

Wist u dat:

* Mario Koezema de nieuwe webmaster is geworden van ChristenUnie Leeuwarden.

* De 3e voorgangersbijeenkomst op donderdag 9 oktober van 19.30 – 22.00 uur in het stadhuis plaats zal vinden?

* Het bestuur nog versterking nodig heeft, en op zoek is naar enthousiaste mensen?

* Op 11 oktober de landelijk open dag van de ChristenUnie is in Den Haag?

* U zich via de website www.christenunie.nl hiervoor kunt aanmelden?

* De ChristenUnie de ambitie heeft om 2015 nieuwe leden te werven?

* U gevraagd wordt om hieraan mee te helpen?

* Leden en supporters van de ChristenUnie het mede mogelijk maken om het christelijk geluid in de politiek te laten horen?

* U vanaf september op de maandagen welkom bent bij de forum discussies in het stadhuis?

* U ook altijd welkom bent op onze fractievergadering?

* U ons kunt volgen via facebook: https://www.facebook.com/christenunie.leeuwarden en twitter: @Culwd

Reacties op 'Nieuwsbrief zomer 2014'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 15-01-2015 04:26
Een andere weg Replica Watches comfort: dankzij zijn roterende flange, rekening houdend met de namen van 24 steden Breitling Replica, Bentley GMT kunt u om te weten in een oogopslag de tijd van alle zones van de wereld daaruit blijkt Hublot Replica uit de 24-uurs hand. Gewoon draaien van de bezel en plaats van de zone aan de voorkant van de rode aanwijzer gewenst. De gebruiker kan lezen dan een blik op de 24-uurs schaal, alle tijd van de planeet - van New York naar Bangkok van Londen tot Tokyo.