ChristenUnie: halveer prostitutie Weaze

dinsdag 11 september 2012 13:29

LEEUWARDEN – Het aantal peeskamers rond de Weaze in Leeuwarden moet gehalveerd, vindt de ChristenUnie. Prostituees die willen uitstappen, moeten meer hulp krijgen.

Daarnaast zou de handhaving en controle bij de bordelen op en rond de Weaze veel strenger moeten, vindt ChristenUnie-raadslid Frits Rijpma. Doel is boven alles om mensenhandel terug te dringen en de slachtoffers ervan een uitweg te bieden. Want ook in legale bordelen is dit probleem enorm, zegt Rijpma. ,,Het is uitbuiting en slavernij.”

Uit het laatste onderzoek, alweer uit 2008, dat in Nederland naar prostitutie werd gedaan, bleek dat meer dan de helft van de prostituees in legale peeskamers het werk niettemin gedwongen deed. Rijpma hoopt dat Leeuwarden dit kan terugdringen door bijvoorbeeld cameratoezicht in de stegen rond de Weaze, veel stelselmatiger toezicht op illegaliteit en mensenhandel, en het optrekken van de minimumleeftijd voor prostituees tot 21 jaar.

Ook landelijk is sprake van een verhoging van de minimumleeftijd: in oktober stemt de Eerste Kamer hierover. Haalt deze wet het niet, kan Leeuwarden een eigen koers varen, vindt Rijpma.

Op initiatief van de ChristenUnie willen vrouwenopvang Fier Fryslân en het Leger des Heils samenwerken om vrouwen die uit de prostitutie willen stappen, te helpen. Nu al bestaat er maatschappelijk werk voor prostituees, maar dat kan volgens Rijpma groter opgezet. ,,Vrouwen moeten altijd de vrijheid kunnen hebben om uit te stappen.” Vrijwilligers uit diverse kerken willen helpen bij hun begeleiding, zegt Rijpma.

Leeuwarden heeft, met 130 stuks, evenveel peeskamers met een vergunning als Groningen, een stad twee keer zo groot is. ,,Dat is eigenlijk te gek voor woorden.” Leeuwarden zou het aantal vergunningen moeten halveren: ,,Ik zou het liefst prostitutie helemaal verbieden. Wereldvreemd zijn wij ook niet, maar handhaaf het dan streng.”

Dat de mensenhandel en gedwongen prostitutie daarmee snel tot een einde komen, denkt Rijpma niet. ,,Dit is niet het snelle succes.” Maar loverboys en mensenhandelaren hebben nu nog teveel het initiatief, vindt hij. ,,Dat is zware criminaliteit.”

Nog dit jaar wil Rijpma een initiatiefvoorstel met strengere regelgeving aan de raad voorleggen. CDA en D66 staan positief tegenover de plannen, zegt hij. Andere fracties kon Rijpma nog niet benaderen.

In oktober hoopt hij met de raad een werkbezoek te brengen aan Amsterdam, waar PvdA-wethouder Lodewijk de prostitutie van de Wallen wil weren. Ook wil Rijpma leren van Eindhoven, waar het Leger des Heils een succesvol uitstapprogramma voor tippelaarsters opzette.

Reacties op 'ChristenUnie: halveer prostitutie Weaze'

Archief > 2012 > september