Impressie Wijkbijeenkomst De Zuidlanden 22 mei 2013

maandag 27 mei 2013 10:50

De voorzitter, de heer Eric van der Goot, heet iedereen hartelijke welkom.
Hij benoemt de diverse werkgroepen: Communicatie, Openbare voorzieningen ( behartigt de leefbaarheid en inrichting van de wijk) , Verkeer en Veiligheid, 'Gosse' activiteiten ( activiteiten voor alle leeftijdsgroepen) , Wijkgebouw ( bezig met een goede voorziening in de wijk).
Voorzieningen: er komt op het speelgebied een vogelnestschommel; cafetaria bij de school (ook voor een broodje gezond) en in 2014 een supermarkt.
Een verantwoording van de financiën hangt ter inzage.

Verkeer en Veiligheid.
Onlangs heeft Veilig Verkeer Nederland (VVN) metingen gedaan in verband met te snel rijden.       's Morgens rond begin schooltijd wordt door zo'n 67% te hard gereden. De voorzitter doet op iedereen een dringend beroep om zich aan de snelheid te houden en elkaar aan te spreken. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van allemaal.

Presentatie Overijsselselaan door mevr.Archan Zijlstra.
Zij licht de ontwikkelingen toe, de voortgang van het werk , ook de impact van het werk: de omleidingen, tijd voor het inklinken van zandgrond. Ze geeft aan waar de in-en uitstapplaats van de bus bij Techum komt. Nog niet bekend is wat er op termijn met de H.Algraweg wordt gedaan.
Het wordt afgesloten met een 3D - filmpje, gemaakt door studenten.

Presentatie Nieuw Stroomland door de heer Jocco Eijssen.
Gebiedsontwikkeling Nieuw Stroomland staat voor de belangrijke positie die kennisontwikkeling en toepassing van duurzame energie- en watertechnologie hier krijgen. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leeuwarden, Menameradiel, Littenseradiel en met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het gaat om de projecten de Haak, De Zuidlanden, realisatie bedrijvenpark (Newton) , Dairy Campus.
De heer Eijssen noemt onder andere de verdubbeling van de Dairy Campus ( Nij Bosma Zathe): van 250 naar 500 koeien: een verdubbeling van levering van biogas,
van 700 naar 1400 woningen.
Project Dutch Rainmaker maakt per dag 7000 liter water uit lucht.
Saoedie Arabië heeft hiervoor belangstelling.
Drie studenten van het Friesland College hebben een prachtige 3D animatie gemaakt van het gebied. Je kunt de bomen neerzetten en weer laten verdwijnen, dag en nacht instellen, met of zonder gebouwen. Kortom het was prachtig!

Na de pauze vertelt de heer Gosse Haarsma over de Âsum stadstuin.
Deze tuin ligt op de terp van Techum. Gosse verbouwt daar een keur aan groenten, kruiden, bloemen en kleinfruit, uiteraard zonder bestrijdingsmiddelen.
De producten worden afgenomen volgens een lidmaatschapsysteem.
De leden oogsten voor een jaarlijkse bijdrage zelf hun dagelijkse groenten.
Er zijn nu zo'n 50 leden. Er kunnen er zeker nog zo'n 10 bij. Maximaal 80.
Ieder kan eens komen kijken, hulp is ook welkom!
Wethouder Isabella Diks toont haar enthousiasme voor dit mooie project en geeft Gosse een compliment.
Zie: www.asumstadstuin.nl

Het was een geanimeerde bijeenkomst en een goede betrokkenheid.

Sietske Koops

Reacties op 'Impressie Wijkbijeenkomst De Zuidlanden 22 mei 2013'