DE DRIE DECENTRALISATIE BINNEN WELZIJN NIEUWE STIJL

zaterdag 28 april 2012 14:46

Mocht u denken na de val van kabinet Rutte....alle veranderingen zijn van de baan....helaas, dat is niet het geval. Een aantal onderwerpen zijn controversieel verklaard, waardoor e.e.a vertraagd is en mogelijk later en wellicht in andere vorm ingevoerd zal worden.

Hierbij moet u denken aan de veranderingen mbt de WSW en Wajong en ook de loondispensatie gaat (nog) niet door. Ook de invoering van begeleiding van AWBZ naar WMO wordt mogelijk vertraagd. De vraag is dus niet OF maar WANNEER de veranderingen komen.

De 3 decentralisaties, WWNV (wet werken naar vermogen), transitie jeugdzorg en transitie AWBZ naar WMO zijn volop in ontwikkeling en Leeuwarden heeft hierin een voortrekkersrol, bijvoorbeeld met de Amaryllis groep. Waar het op neer komt is dat er een ontschotting in de hulpverlening moet komen.

Het allerbelangrijkste is dat er een cultuurverandering in de samenleving op gang moet komen, de overheid gaat zich steeds meer terug trekken en de burgers moeten elkaar veel meer zelf opvangen.

Waar we ons voor in gaan zetten is het borgen van zorg voor de meest kwetsbare burgers in de samenleving. Vanuit de landelijke politiek worden er budgettaire kaders gesteld waarbij ten minste een efficienty korting van 5%. Maar ook alle invoeringskosten die boven het beschikbare budget komen zullen ten laste van dat budget komen. Dat maakt het heel kwetsbaar en een grote verantwoordelijkheid voor de raad om hier een goede invulling aan te geven.

Waar we naar toe willen met elkaar is “bruggen slaan naar de wereld buiten de zorg”. Niet direct professionals inschakelen, maar juist het netwerk rondom de burgers benutten/versterken.

Indicaties worden niet meer voor lange periodes verstrekt maar regelmatig aangepast op de actuele situatie.

Waar burgers nu “de vissen” opgediend krijgen, zullen ze straks de “hengel” uitgereikt krijgen.

Er zal veel meer gebruik gemaakt moeten worden van het zelfoplossend vermogen van de burgers, de overheid zal veel meer maatwerk bieden, afgestemd op het individu.

Hoe dit vorm gaat krijgen zullen we als ChristenUnie nauwlettend volgen. Het biedt absoluut ook kansen, maar het is van belang dat burgers in dit proces worden meegenomen, dat heb ik ook tijdens deze bijeenkomst aangegeven.

Het is een proces dat niet van vandaag op morgen anders is, dat heeft tijd nodig maar wel de inzet van ons allemaal, het is een onomkeerbaar proces.

De ChristenUnie is druk bezig met het actualiseren van een digitale religeus/sociale kaart om te ondersteunen in het leggen van verbindingen.

Er zijn prachtige initiatieven in de stad, hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen!

Annemieke Koezema

fractieondersteuner