WERKBEZOEK CHRISTENUNIE "VEILIGE VESTE".

zaterdag 28 april 2012 13:58

Op 19 april j.l zijn we als fractie op werkbezoek geweest op de nieuwe locatie van Fier Fryslan, de Veilige Veste genaamd. Een prachtig locatie in het voormalig politiegebouw, zodanig ingericht en aangepast dat vrouwen die gevlucht zijn hier veilig zijn.

Een van de kwetsbare doelgroepen waar we als ChristenUnie voor op willen komen zijn vrouwen die het slachtoffer zijn van vrouwenhandel, een relatief groot probleem in onze stad. Weet u dat er in Leeuwarden 134 ramen in gebruik zijn? Weinig zichtbaar, vooral inpandig en daarom aan het stadsbeeld onttrokken, de meeste vrouwen hebben met vrouwenhandel te maken, een groot probleem waar we als ChristenUnie graag aandacht voor willen vragen.

We hebben niet de illusie dat we het probleem uit de wereld kunnen helpen, maar voelen ons wel moreel verantwoordelijk om minimaal een bijdrage te leveren aan een stuk bewustwording in de samenleving over de problematiek.

Het is geen taboe om over de slachtoffers te spreken, maar blijkbaar wel over het feit dat het in stand wordt gehouden doordat er veel gebruik van deze vrouwen wordt gemaakt door mannen die hun lusten niet kunnen/willen bedwingen, het is een vreselijke business en schandalig dat het normaal wordt gevonden om deze vrouwen te bezoeken, wij distantiëren ons hier verre van!

In Nederland kun je een vergunning krijgen voor prostitutie, het oordeel is vaak hard en kort door de bocht. “Ze willen het zelf, zoeken het op, kleden zich er naar, gebruiken drugs          enz. Maar de medewerkers van Fier laten ons weten dat zij in heel Friesland niemand kennen die gelukkig is in deze wereld. Het is ook geen beroep zoals soms gesteld wordt....je zegt niet op je 13e jaar “ik wil later in de prostitutie werken”...hier liggen altijd diepere oorzaken onder.

Veel vrouwen/meisjes zijn door misleiding in deze sector beland, ik verwijs graag naar het boek:  De fatale fuik (www.defatalefuik.nl

Het is een moeizaam proces om vrouwen “los te peuteren” van hun vrouwenhandelaren, Fier Fryslan houdt zich bezig met de opvang en begeleiding van deze mensen. Het Leger des Heils (ook aanwezig bij dit werkbezoek) laat ons weten zich actief bezig te houden met het in contact komen met deze vrouwenhandel en bieden ook een uitstapprogramma. Onder andere in Heerlen en Eindhoven hebben zij  bijvoorbeeld huiskamers in tippelzone gebieden. Een van de belangrijkse doelen is het bieden van perspectief, hoe diep de mensen ook in de problemen zitten. Dit wordt geboden door het onderhouden van persoonlijke contacten, veiligheid, iets gezelligs samen doen (bouwen aan eigenwaarde), zorgen voor een eigen plekje om te kunnen wonen/werken.

De ChristenUnie wil graag helpen om verbindingen te leggen, zo wordt de samenwerking tussen Het Leger des Heils en Fier Fryslan nu verder geïntensiveerd, krachten worden gebundeld.

Wij willen ook graag weten tegen welke problemen men aanloopt in wet- en regelgeving.

Het is goed om inzichtelijk te maken wat op lokaal of provinciaal of landelijk niveau aangepakt zou moeten worden. Op alle niveaus is de ChristenUnie actief betrokken bij dit onderwerp.

Een van de minste dingen waar we ons voor in willen zetten is het thema “Vrouwenhandel”op de kaart zetten, het is een vreselijke wereld die zich achter de vaak mooie gezichten afspeeld.

Het voorgangersechtpaar van de Afrikaanse kerk (Ark of Convenant Church) verteld dat een van de grootste problemen is dat de slachtoffers gebonden zijn aan de “Vodoo”. Hierdoor zijn ze gebonden en angstig, komen ze niet los van de vrouwenhandelaren.

Het is een complexe problematiek waar naast praktische hulp (geboden vanuit Fier Fryslan en het Leger des Heils) ook geestelijke hulp nodig is om mensen te bevrijden. Het is fijn dat dit echtpaar zich praktisch nu gesteund weet door het Leger des Heils en Fier Fryslan en omgekeerd dat daar waar geestelijke nood is de kerken opgezocht kunnen worden, waaronder de Afrikaanse Kerk.

De Garaasje in een initiatief van Fier Fryslan om een experticecentrum nabij de opvang op te zetten waarbij alle professionals nauw gaan samenwerken en er ook sneller gehandeld kan worden.

Kortom, er wordt in Leeuwarden al heel veel goeds gedaan. We willen graag onze bijdrage leveren aan het doel om het mensenhandelaren onmogelijk te maken om hun ding te doen, vrouwen helpen om “uit te stappen” en het mannen onmogelijk maken om naar deze vrouwen toe te gaan.

We bidden om wijsheid en inzicht om te doen wat in ons vermogen ligt om deze kwetsbare burgers te helpen!

Annemieke Koezema

fractiemedewerker