JEUGD EN VEILIGHEID: WIJKCONFERENTIE ZUIDERBUREN 10 APRIL 2012

dinsdag 17 april 2012 06:51

Wijkpanel Zuiderburen organiseerde op woensdag 10 april jl. een wijkconferentie rond de thema’s jeugd en jeugdoverlast en verkeersveiligheid. Op een helaas matig bezochte avond (40-50 bezoekers) in wijkgebouw Márkant kwamen verschillende professionals aan het woord over deze onderwerpen.

De jeugd- en jongerenwerkers van Welzijn Centraal vertelden dat zij in hun werk de nadruk leggen op het contact maken met jongeren, en dat begint al bij de tieners van 10-13 jaar. Op die manier zijn jongeren ook niet meer “anoniem”, maar aanspreekbaar in de wijk. Verder wordt bij (dreigende) problemen nadrukkelijk contact gezocht met de ouders; hierbij zijn wijze lessen getrokken uit de vervelende situaties die zich in Camminghaburen hebben voorgedaan. Ook het verdere netwerk van scholen, wijkvereniging, de “werkgroep jongeren” en vrijwilligers wordt goed benut.

Naast het onderwerp verkeersveiligheid kwam nog een aantal concrete punten in en uit de wijk aan bod. Zo wordt er dit jaar een zng. “ballenlijn” in het water bij Tearns gerealiseerd. Zo weten zwemmers en schippers tot hoe ver ze kunnen gaan in het water. Ook hoopt het wijkpanel een zwaluwwand te realiseren op de Himpenser Wielen bij het Skûtesân. Een trimbaan in het bos bij Hempens is eveneens gewenst. Het is echter afwachten of voor deze (en andere) plannen budget zal zijn. Tot en met 2011 kende Zuiderburen een “projectstatus”, zijnde een gebied in ontwikkeling. Nu is dat een “wijkstatus” geworden, met een verminderd budget. Daarnaast wordt de wijk getroffen door de algemene gemeentelijke bezuinigingen op wijkbudgetten.

Algemeen beeld van de avond was dat het wijkpanel en de wijkvereniging bestaan uit betrokken buurtbewoners die weten wat er leeft, speelt en gebeurt in de wijk Zuiderburen – een wijk die op dit moment gelukkig geen grote problemen kent.

Suzanne Scholten

Reacties op 'JEUGD EN VEILIGHEID: WIJKCONFERENTIE ZUIDERBUREN 10 APRIL 2012'