Bijdrage Frits Rijpma - Raadsvergadering Begroting 2014

Frits Rijpma vk 2013dinsdag 05 november 2013 20:12

Lees hier onverkort de bijdrage van Frits Rijpma tijdens de afgelopen raadsvergadering over de begroting 2014

Voorzitter,

We hebben al veel besproken in de voorbereiding naar de raadsvergadering. Andere partijen hebben alle successen al geclaimd en alle misse slagen al uitgedeeld. Daarom kunnen we het nu kort houden. Voor de CU is vooral belangrijk dat we in deze stad goede kunnen samenleven. Veilig en vooral Samen. Ruimte voor het nieuwe toverwoord MIENSKIP. Maar wel vol Naastenliefde voor de mensen die het niet redden in deze dolgedraaide liberale wereld vol marktwerking.

We komen hiervoor met drie moties:

• Financieel vangnet voor Present van max. € 10.000. (aangenomen)
  • Vangnet voor enige hulp of bij uitval mantelzorgers. (aangenomen)
  • En nog een oude motie opnieuw FairTrade. (aangenomen)

Verder dienden we de volgende  moties mee in;

Van de VVD de motie:

• Regenboogpad  (veelkleurige oversteekplaats om homofiele medemensen welkom te heten in Leeuwarden).

Stemverklaring (met de aantekening dat het voor de ChristenUnie vanzelfsprekend is dat we iedereen respecteren ondanks verschil in geloof of geaardheid. En het eigenlijk jammer is dat we er nu 1 kwetsbare groep uitpakken om er speciaal aandacht aan te geven. Terwijl er voor heel veel groepen in achterstand wel een kunstwerk te bedenken is, betaald uit de pot Kunst in de openbare ruimte. BV Geloofsvluchtelingen uit de hele wereld. Een beeld voor de verdronken vluchtelingen bij Lampedussa, enz. Maar dit is een mooie eerste stap juist voor de VVD die nooit aandacht heeft voor “verdrukten”. Wie weet waar we samen nog meer voor op komen. (En monumenten plaatsen).

Van de PvdA de moties:

• Armoedebeleid (geld wegzetten wat alleen voor armoedebestrijding gebruikt kan worden).
  • Resto van Harte (sociaal restaurant).
  • Fiets voor meer kansen. (fiets voor arme kinderen)

Van Groen Links de (broodnodige) motie:

• Hulp aan vluchtelingen.

Van het CDA de motie:

• Voedselbank. (vangnet van € 30.000).

Dan voorzitter,

Openbare orde en veiligheid valt bij de CU onder ons speerpunt Rentmeesterschap.

We bedoelen hier concreet mee:

• Strakke handhaving gestelde regels.
  • Aanpak woonoverlast en samenscholingsverbod continueren.
  • Wij willen een veilige stad door vast te houden aan preventief fouileren, het weren van uitsupporters, en de kosten bij evenementen doorbelasten aan organisaties.
  • Uitbreiding cameratoezicht vinden wij bespreekbaar. Ondanks bezwaren ivm privacy.

Infrastructuur:

• Aandacht  van CU ligt bij fietsers en mensen te voet. De meest kwetsbaren in het verkeer en we blijven inzetten op het scheiden van verkeersdeelnemers.
  • Het aanpakken van de snelheidsremmende maatregelen in de 30km zones samen met de bewoners.

Dienstverlening:

• Melden van zaken/klachten via o.a. 14058, gaat goed maar  blijft punt van aandacht. Inzetten op communicatie tussen burgers en machtige overheid blijft aandacht vragen. Wij willen de milieustraat in Grou graag open houden voor gemak bewoners en om milieu problemen te voorkomen. De CU wil houdbare financiën en wil niet dat we tevreden achteroverleunen met onze 16 plaats op de ranglijst schulden. We moeten hier werken een lagere positie!

Ons derde speerpunt voor de komende jaren noemen we Talenten;

• Daaronder vallen werkgelegenheid en onderwijs.
  • Ruim baan voor ondernemers, ruim baan voor scholing op ieder niveau.

De CU heeft in het herfst-akkoord voor elkaar gekregen dat veel Rijkswerkgelegenheid in noorden kan blijven, in Assen, in Havelte maar ook 250 banen in Leeuwarden. De Vliegbasis blijft een volledige militaire basis. Als de partijen (PvdA en VVD) die nu grote aantallen banen beloven dat net zo snel regelen als de ChristenUnie, dan komt het helemaal goed.

Frits Rijpma

Frits Rijpma.