Speerpunten ChristenUnie begroting 2013, een ander geluid!

maandag 19 november 2012 10:38

Lees hier de bijdrage van fractievoorzitter Frits Rijpma tijdens de begrotingsvergadering 2013!

Voorzitter,

In deze tijd van liberale individualisering  en na 2 jaar hardvochtig liberaal kabinetsbeleid  om de sociale samenhang uit  de Nederlandse maatschappij te verwijderen wil de Christenunie een geheel ander geluid laten horen. Immers voorzitter; De CU is een volluit christelijke partij. Een mooie samenvatting van de Bijbel is: God dienen en de naasten liefhebben als jezelf. Dat werk zich heel pragmatisch uit in onze gemeentepolitiek.

De boodschap van de ChristenUnie is eenvoudig in drie punten te vangen;

1: Omzien naar mensen die het moeilijk hebben in deze tijd van crisis  en bezuinigen. Omzien naar mensen die soms niet mee kunnen komen. Wij noemen dat “omzien naar het Bijbels zorgkwartet”. Weduwen, wezen, vreemdelingen in de stad en armen.  Staat met verschillende woorden meer dan 2000x in de Bijbel! Daarom stellen wij bijvoorbeeld voor dat we de uitgeprocedeerde asielzoekers in onze stad via vluchtelingenwerk steunen. Daar dienen we samen met G/L een motie voor in.

Terecht vragen we mensen om naar vermogen  mee te doen. We vragen ook  aandacht voor een andere soort van Participatie. We zijn gewend om voor onszelf en anderen zo snel mogelijk professionele hulp in te roepen. Dat moet anders. Omzien naar elkaar betekend dat je anderen help! Ook al gaat dat soms ten koste van je eigen ruimte. Wij roepen het college op om gebruik te maken van bestaande structuren in onze samenleving. Mantelzorgers, vrijwilligers, organisaties, sport- en andere verenigingen en kerken. Niet om neutraal de gaten op te vullen die overheid door geldgebrek laat vallen. Hen alleen te gebruiken als makkelijk vindplaats van vrijwilligers. Maar om hen te vragen  vanuit hun eigen identiteit hulp te bieden en samenhang in maatschappij te verzorgen. We roepen het college op om dát participeren te faciliteren. Soms met middelen, vaak met  sturing of juist met het bieden  van ruimte.  Mienskip heet dat in Boarnsterhim. Welzijn nieuwe stijl in Leeuwarden en voor de ChristenUnie gewoon naastenliefde.

Het inzetten van eigen mogelijkheden en eigen kracht  sámen met hulp van overheid en organisaties. Centrum Jeugd en Gezien sterk maken als centrum voor hulp en laagdrempelige oplossingen. De decentralisisatie op hun effecten voor de mensen beoordelen. Met deze ogen zullen we in 2013 de veranderingen op gebied Welzijn volgen!

2: De ChristenUnie is juist ook de partij voor mensen met talenten en ambitie. Opleidingen, scholen (HBO én MBO) en werkgevers. Mensen die werkgelegenheid in onze stad verzorgen. MKB-ers die het ondernemersrisico aandurven. Alle ruimte voor hen. Voor Wetsus, de nieuwe netwerk universiteit en de melkcampus.  Daar hoort ook een maximaal bereikbare stad bij. Daarom steunden we ook de grote ingreep op het Europaplein.  En zijn we voor een project als de Culturele Hoofdstad 2018. Werkgelegenheid en kennis, het zijn speerpunten voor de ChristenUnie. Woekeren met je talenten en de gemeente en de gemeente in een faciliterende rol!

Met deze ogen zullen we de ontwikkelingen op gebied van werkgelegenheid en onderwijs volgen!

En tenslotte maar zeker niet het minst voorzitter;

3: Het derde punt de organisatie. De ChristenUnie bedoelt daarmee:

• Openbare Orde en veiligheid, hier is handhaven ipv gedogen het credo.

Daarom gaan we samen met alle andere partijen en verschillende  organisaties naar Amsterdam. Om te leren hoe de bestrijden van mensenhandel  in de prostitutie nog beter kan. De Weaze moet terug aan de bevolking van deze stad.En als het er op aankomt, willen we de coffeeshops gefaseerd sluiten.

Bij het punt organisatie van de ChristenUnie hoort ook:

• Huishoudboekje op orde.

Wij komen daar met moties op terug. Schulden, risico’s en garantiestellingen in beeld en waar mogelijk afbouwen.

Zorgen voor blijvende sociale samenhang in onze mooie stad en haar prachtige dorpen. Indien nodig nu al investeren in samenwerking met  Boarnsterhim-noord. Wij zien uit naar de nieuwe dorpen en inwoners van onze gemeente. Prachtig kansen en mogelijkheden voor hen en ons. Voor samen!

We zijn blij dat de financiën redelijk op orde zijn in Leeuwarden. We moeten scherp aan de wind zeilen maar we kunnen nog vooruit. Let wel, dankzij de niet geheel onomstreden OBS (omgekeerde balanssanering). Deze kunstgreep verschaft ons ruimte. Zelfs voor nieuwe plannen. Maar ook dankzij dit college dat tijdig is gestart met de bezuinigingen. En nu kunnen we opnieuw bezuinigingen vanuit Den Haag verwachten. Het maakt alle plannen onzeker. Voeg daarbij de decentralisatie van uit Den Haag aan toe, dan help nu alleen zuinigheid en voorzichtigheid.

Voorzitter,

Wij zien prachtige kansen voor een sterk Leeuwarden. Samenleven en samenwonen vergt van ons allen compromissen.  Maar als we blijven investeren in elkaar en in de stad gaat het zeker lukken.

Kortom voorzitter,

• Opkomen voor de zwakken in de maatschappij.
  • Ruimte voor talenten en bedrijfsleven.
  • Veiligheid, openbare orde en het huishoudboek op orde.

Dat zijn de speerpunten voor ons in het komende begrotingsjaar. Daarop zullen wij het college en haar plannen beoordelen en steunen waar mogelijk.

Voor meer informatie:

Frits Rijpma