ChristenUnie ziet kansen: Leeuwarden fietsstad 2014

vrijdag 08 juni 2012 08:28

Schriftelijke vragen van de ChristenUnie fractie Leeuwarden aan het college van Burgemeester en Wethouders als bedoeld in art. 41 van het reglement van orde voor de vergadering van de Raad der gemeente Leeuwarden.

Leeuwarden, 7 juni 2012

Geacht college,

Leeuwarden is druk bezig met het zich nog beter bereikbaar maken van haar stad. Via diverse projecten “Vrij Baan” wordt hier zichtbaar aan gewerkt. Ook voor het verplaatsen via de fiets wordt in Leeuwarden op verschillende plaatsen hard gewerkt om het fietsen nog aantrekkelijker en makkelijker te maken. Wij zien daarom ook kansen voor de titel Fietsstad 2014. Wij hebben hierover daarom de volgende vragen.

1. Is het college op de hoogte dat gemeenten zich vanaf november 2012 kandidaat kunnen stellen voor de titel Fietsstad 2014?
  2. Ziet het college kansen voor Leeuwarden en zo ja op welke manier?
  3. Is het college op de hoogte van het feit dat het bij deze specifieke kandidaatstelling juist om ‘Fietsen zonder hindernissen’ gaat?
  4. Ziet het college aanknopingspunten met betrekking tot onze motie van november 2011 over fietsen bij infrastructurele projecten? Zo nee, waarom niet en zo ja hoe?
  5. Is het college met ons van mening dat Leeuwarden zowel nu met de wegwerkzaamheden bij lopende projecten als in de (nabije) toekomst het in zich heeft om fietsers en fietsgebruik optimaal te faciliteren en hiermee een voorbeeldfunctie te vervullen als Fietsstad 2014?

Wij zien uw reactie op bovenstaande vragen graag tegemoet.

Namens de fractie ChristenUnie Leeuwarden,

Arco van Daalen