GROEN2012

dinsdag 28 februari 2012 15:17

Algemene indruk
De algemene indruk, die ik van het congres meegekregen heb is dat de overheid een dynamisch subsidie beleid hanteert. Dat wil zeggen, dat wanneer een ondernemer al op koers zit, de overheid hem met subsidie wil ondersteunen, zodat hij vlugger het beoogde resultaat kan behalen.
Dus een soort “boost” subsidie

De ondernemers werden opgeroepen zich niet in een “kip of ei” situatie te laten manipuleren, maar zich steeds te bedenken “waarom” zij iets van plan zijn. Binnen halen van subsidie is nooit:  “doel op zich”. De les is dat veel subsidies in het verleden aan de strijkstok zijn blijven hangen.

Dit geldt ook voor de burgers; plaats eens een zonnepaneel of een banaanvormige windmolen in de tuin. Van het één komt vaak het ander. Mooi zou zijn als de ondernemers en de burgers hier elkaar in vinden op basis van respect en vertrouwen.

Duurzaamheid lijkt duur maar in wezen is dit niet waar. Een kwantitatieve CO2 vermindering is moeilijk in geld uit te drukken. Dat wil niet zeggen dat het ene proces niet beter voor de dag komt dan het andere. Wel is het zo dat het ene proces, in bepaalde situaties, beter in te passen is dan het andere.

Kennis van zaken helpt wel om onrendabele projecten af te toppen, maar dit is beslist geen wetmatigheid. Bijvoorbeeld zonnepanelen moeten nog beter en nog mooier worden wil de energierekening daadwerkelijk een substantieel voordeel opleveren.

Burgemeester Ferd Crone werd als de groene burgervader gekarakteriseerd van de mooiste stad van Nederland. Leeuwarden hoort bij de top vijf als het om duurzaamheid gaat.

De overheid wil wel faciliteren maar willen wel dat de ondernemers en burgers het probleem oplossen. Dit heet het ontzorgen van de overheid.

De subsidiewetgeving is nu teveel gericht op centrale productie, maar deze zal meer gericht moeten worden op decentrale productie. Een mooi voorbeeld hiervan is Romke Kinderman, voormalig lid van de steunfractie van de ChristenUnie, die als eerste burger van Leeuwarden zonnepanelen op zijn dak laat plaatsen.

Deelsessies
- Afvalverwerker Omrin maakt van afval biogas. Hier zoeken ze markt voor. Hun eigen vuilniswagens rijden er al op en dat bevalt prima. Het voordeel van auto’s op biogas ten opzichte van auto’s op elektrisch is veel kortere vultijden van de brandstoftank en per tank kun je langere afstanden rijden. Ten opzichte van benzine levert het een besparing op van ca 35 cent per liter.
- Het project “Schoonschip” wil op afgelegen plassen woonboot-wijken bouwen. Het idee is spectaculair en het mooie is dat de projectmanager aan politiek doet en wel voor de ChristenUnie in Amsterdam.
- Wethouder Isabelle Diks gaf een voorlichting over monitoring van de CO2 reductie in samenhang met het gebruik van fossielvrije brandstoffen in Leeuwarden. Een aardige opmerking uit de zaal was dat wanneer de CO2 reductie niet wordt gehaald en ter compensatie certificaten worden uitgegeven. De bedoeling hiervan is dat ergens anders een bos geplant kan worden, die dit teveel aan CO2 uitstoot compenseert.
- FC Groningen maakt op zijn voetbalshirts reclame voor de “Energy Valley” van de noordelijke provincies. Het verhaal van de commercieel directeur ging er als koek in nu F.C. Groningen, PSV-Eindhoven met 3-0 naar huis had gestuurd.

Conclusie
Al met al en leuke en vooral leerzame dag waar je met veel mensen kunt praten. Na het congres konden wij nog de duurzaamheidbeurs bezoeken in de Frankenhal van de FEC, waar je getrakteerd werd op heerlijke, niet bittere, duurzame hapjes.

Mvg
Luuk Vernhout